status ?


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu,bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu.Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu kerana aku juga pernah melampau batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.
[ Imam Hassan al Basri ]

Tuesday, December 18, 2012

allah ! kudamba redhamu

*sumber google*
bissmillah,allahuakhbar ! ya allah jauhkanlah syaitan dari mataku dan hidungku.... itu ungkapan ana setiap kali bangun tidur, bukan apa sebab pertama dimata kerana syaitan suka hambanya bermalas-malasan atau maksudnya tidur,yang kedua dihidung pula kerana ada kawan ana bagitahu,"mera ! kalau bangun dari tidur seeloknya ambik wudhu' tu masukkan air dalam hidung sekali dan hembus air tu keluar sebab masa tidur ni syaitan suka duduk dalam hidung kita" hebatkan syaitan dalam hidung pun jadi... pastu kalau kuku panjang pun syaitan bergayut jugak kat bawah kuku... waaa.. kalau pandangan kita allah buka hijab nampak syaitan mesti kita akan lari sokmo dan terus-terusan beribadah agar allah jauhkan kita dari makhluk ciptaan allah ini..
tapi allah telah mengatur semuanya dengan baik dan tersusun.. pandangan kita terhijab daripada nampak muka sebenar syaitan, mungkin kita tidak kuat menghadapinya... allah yang lebih maha mengetahui.. wallahu'alam...ana yakin allah cipta syaitan pun bersebab berdasarkan maksud firman ini, "tidak aku jadikan jin dan manusia selain beribadah kepadaku !"

*sumber google*

nah ! terbukti memang segala makhluk yang allah cipta hanya untuk beribadah kepadanya, wahai reader sekalian,bersangka baiklah kepada allah... sebenarnya seluruh hidup kita adalah ibadah ! hatta makan dan tidur sekalipun.. allahurobbi ! sebab tu allah berfirman "la takhrobu zina" maksudnya "jangan kamu mendekati zina." ye ! maksudnya saja cukup mendalam dan penuh indah jangan hampir ! bukan jangan buat ! sebab allah tahu hati manusia mudah rapuh dengan menghampirinya, kita mungkin akan terjerumus atau terselamat dari bisikan syaitan ! 

jadi kita kena didik diri kita,kalau rasa macam lagho, cepat-cepat berisghtifar ! sesungguhnya allah mendengar bisikan hambanya yang memujinya ! yup ! tipu kalau ana tulis tanpa merasai saat hati ini lagho atau tewas tapi kita manusia kena ingat ! kita ini hamba kepada yang maha berkuasa, memang allah sudah tetapkan ujian buat setiap individu muslim tersebut termasuk diri ana, berdasarkan maksud firman, allah menguji hambanya dengan kesanggupannya ! 

wahai hati ! kuatlah kamu sedang berjuang ! ye ! ana memang sedang berjuang , berjuang melawan nafsu selama 3 bulan berada di rumah... mohon allah redha dan berkati setiap amal ibadahku... amin

aku hamba yang rapuh lagi mudah tersungkur !

wallahu'alam

p/s : ana menasihati diri ini juga dan untuk semua sahabat seperjuangan ana yang berada di rumah selama 3 bulan ini, dulu kita berusaha untuk faham suatu subjek tu dengan betul tapi sekarang kita tetap belajar ! belajar untuk bimbing hati ini agar teguh hadapi ujian dan godaan... kita mujahid dan mujahidah kena kuat ! !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...