status ?


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu,bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu.Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu kerana aku juga pernah melampau batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.
[ Imam Hassan al Basri ]

Sunday, August 28, 2011

village......

Salam'alaik......

esok iaitu hari ahad.....

bertolak ke kampung nun jauh ke utara.....

BAGAN DATOH ,PERAK....

wallahu'alaim...

p/s: maaf atas semua khilafku..=]
      selamat kembali ke fitrah....
      sayu.... ramadhan bergerak pantas meninggalkan kita.......

Friday, August 26, 2011

Layar Keinsafan By Mestica


Salam'alaik....
perdengarkan..... lirik lagu yang sangat mendalam bait-baitnya...

Sepi benar senja ini
Bayunya semilir, menganak ombak kecil
Jalur ufuk pula mengemas terang
Kapal dan layar terkapar

Mengapa nantikan senja
Barukan terdetik, pulang ke pengkalan
Gusar malam menghampiri
Ku tewas di lautan

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

c/o
Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

PadaMu Tuhan
Kan kuserahkan cinta kepadaMu

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

c/o
Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

Harapanku moga dikurniakan
Manisnya iman berpanjangan
Moga lautan hilang gelora

wahai adam.... bacalah

Salam'alaik..... salam sejahtera ke atas semua umat islam..... selamat buat semua reader saya...

Wahai Wanita.. (^^)

Siapa kata jadi perempuan tu senang?
nak kena tutup sana, tutup sini
tengok budak lelaki, pakai baju pagoda pon orang x bising
...
Perempuan, stoking pon kena pakai
cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari
komfem x tahan bertutup semua
tapi, perempuan cool jek
tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan perempuan?

Siapa kata jadi perempuan tu senang?
tiap2 bulan, mesti ada penyakit
nak pergi kelas pon susah
cuba tengok budak lelaki , selamber jek
kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit
tapi, perempuan hidup berpuluh2 tahun dgn penyakit tiap2 bulan, survive je
tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon x perasan yg dia sakit
hebat kan perempuan?

Siapa kata jadi perempuan tu senang?
hati mereka Allah jadikan lembut betul
cepat je sensitif
cuba tengok orang putus cinta
selalu perempuan yg paling susah nak lupa

Lelaki lepas putus cinta cepat jek pasang baru
cuba pergi wayang tengok cerita hindustan
siapa yg paling teruk menangis?
perempuan kan?lelaki boleh gelak2 lagi
lembut tak lembut hati perempuan?
tapi dengan hati yg lembut tu perempuan dapat mengagumkan lelaki
hebat tak perempuan?

Disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni lah,
ramai perempuan yg merajuk dengan Allah
diorang cakap, Allah x adil

Kenapa Allah lebihkan lelaki?
kenapa perempuan kena dengar cakap suami?
kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami?
padahal jadi perempuan tu sangatlah susah
bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, x susah macam nak jaga sorang anak perempuan.

Dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni,
ramai perempuan2 kat luar sana yg rebel
diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan,
'lelaki x payah tutup pon'
diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki
diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati
kesian kan kat diorang?

Disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang
diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah x adil
persoalannya sekarang
betul ke Allah x adil dengan perempuan?

Betul syurga perempuan terletak di bawah kaki suami
tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa kalau bukan kaki ibunya?

Betul, isteri kena ikut cakap suami
tapi, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya
x adil lagikah Allah pada perempuan?
Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat perempuan

Untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya
kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri
cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu

Tapi perempuan, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki
bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu
mashaAllah, hebatnya perempuan kan?

Kenapa perempuan hebat? sebab kasih sayang Allah yg jadikan kita hebat
cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio
banyak lagu pasal perempuan kan?
jarang kita dengar lagu pasal lelaki
sayang x sayang Allah tu dekat perempuan,
sampai perempuan dikasihi macam tu sekali dekat dunia
masih x adil lagikah Allah dekat perempuan?

Allah sebenarnya terlampau adil dekat perempuan
sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni
perempuan senang nak masuk syurga
tengok hadis ni :

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."

(Hadis Riwayat Ahmad)

X adil lagikah Allah dekat perempuan? oh perempuan, sedarlah betapa sayangnya Allah padamu. betapa cintanya Allah padamu. tapi, kenapa kamu nak rosakkan diri kamu kerana fikiran2 negatif yg x berasas dekat Allah? Allah jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia. bayang, dunia yg besar ni, dunia yg cantik ni, kita jadi hiasan
dan seindah2 hiasan tu adalah wanita solehah.



wallahu'alam

coOks....



Salam'alaik..... malam ni saya , ibu, adik memasak something special.....
hurm syukur dah siap sebahagian dan nak sambung esok pulak selepas sahur....
saya buat kuih semperit ataupun kuih dahlia.... boleh tahan la.. sebab ibu yang buatkan adunannya...
saya duk tabur hiasan dan taking photo je ... insyaallah akan datang saya post gambar-gambar tu...

syukran.....

wallahu'alam....

p/s : markah fizik naik mendadak (dari gred E ke gred B) 
       walaupun ujian biasa tetapi pembakar semangat   
       saya untuk teruskan subjek itu menjadi  "A"
       insya-Allah


Friday, August 12, 2011

bisKUT raya.....

  
Salam 'alaik... hurm.. kali ni post pasal
 resepi biskut raya....
cayalah..... JOM baca... senang je sebab cara sukatan pun senang...=]

Biskut Cornflakes Cococrunch
Bahan-bahan:
2 cwn tepung jagung
2 cwn planta/mentega
2 cwn gula
4 cwn tepung gandum di goreng dahulu & diayak
1 kotak kecil cornflakes/cococrunch (250/275 g)
2 biji telur – kuning saja
1 sudu teh baking powder
sedikit esen vanila
Cara :
pukul mentega dan gula sehingga kembang masukkan tepung, telur, tepung
jagung, baking powder, essen vanila – uli hingga sebati akhir sekali
masukkan cornflakes/cococrunch yg telah dihancurkan.
Bentukkan mengikut
kesukaan dan bakar sehingga masak.
*Boleh dihias dengan ceri atau manik mutiara.
*Untuk biskut cococrunch boleh dihias dengan cococrunch yg tidak
dihancurkan

*p/s : resepi ni saya copy dari blog akak yg rajin ni : kak intan

BISKUT SEMPERIT (60-70 biji)


Bahan-bahan :

1 cawan mentega
¾ cawan gula halus
1 biji telur
1 camca teh vanila
1½ cawan tepung gandum
¾ cawan tepung jagung
¾ cawan tepung kastad
1 camca teh baking powder
½ camca teh garam
Ceri untuk hiasan<



Cara-cara

  1. Pukul mentega dan gula hingga rata.
  2. Masukkan telur dan vanila. Kacau lagi hingga sebati.
  3. Masukkan tepung-tepung dan garam yang disatukan sedikit demi sedikit ke dalam adunan mentega. Gaul hingga habis.
  4. Terap dengan acuan dan hias dengan hirisan ceri. Susun di loyang yang dilengserkan dengan mentega. Bakar selama 10-15 minit dengan suhu 150C.


Friday, August 5, 2011

muslimah

Salam'alaik.....
sebuah sajak untuk muslimah dan untuk saya juga...=]

Damn, I miss it...
The time when you looked so beautiful,
When, the cover you wear was long enough,
When, your words were carefully spoken,
When, your dress was so modest,
While in the real arena you were such a ferocious lioness, a real mujahidah,
I love that time, I love you just the way you are.
Damn, I miss it...
When you are not trying to look beautiful, you are,
When you quickly put your cover down when the winds blew it hard,
When you take another route just to avoid the opposite group,
I miss to see that calm sweet face,
I miss it when your face saddened by the reminders of God,
And I love you just the way you are.
Damn, I miss it...
When I tried to steal a look at your face,
I see tears rolling out with your hands up, praying,
When you deviate the gorgeous grey eyes away the moment yours met mine,
When you take no single glance at me when we pass by each other,
I love the way you talk to me, such composure and grace,
I love when your heart was so fragile to the Holy Words,
I love that time, I love you just the way you are.
But now, I don't know what I am feeling,
The love is starting to fade, or what?
Jealous? Dissapointment? Hope?
I don't know...
It hurts me a lot, it's silently killing me inside.
Every single time I saw you in that apparel,
Every single time I saw you mingle freely without boundaries with the opposites,
Every single moment I saw that words coming from your precious lips,
Please, this is not the girl who I'd known before,
But still, remnants of my love are still there, I'm sure!
I really want you to be my company in this perilous journey,
I really want you to be at my side, sharing love and care,
I really want you to be the mother of my children,
I really want you to be my guidance to His Love,
Even death cannot do us apart, because we will reunited in God's Glorious Gardens.

But girl, please! I really love you just the way you are at that time,
The time when you looked so beautiful,
When I saw you at that time,
There's not a thing that I would change,
Cause' you are amazing, just the way you are,
The way of a Muslimah.


p/s : artikel ni sekadar perkongsian dari saya.... semoga kita mendalmi bait-bait ayat di atas..
        insyaallah..

wallahu'alam


Salam'alaik.... salam sejahtera ke atas semua umat islam..=]
syukur dapat lagi kita hidup atas muka bumi ini....

ya allah.. permudahkanlah urusan semua umat islam.... amin...

Sekali hanyut tak bermakna terus lemas.
Boleh jadi ada dahan berpaut menjadi penyelamat diri.
Sekali berdosa tidak selamanya berdosa.
Boleh jadi Allah hulurkan tangan-Nya buatmu agar kembali taat.

Jangan dihina pendosa kerana boleh jadi 

dia akan mendahului kamu masuk ke syurga.

Nasib manusia di akhirat sana tak ditentukan bagaimana dia bermula,
tetapi bagaimana dia di akhir hidupnya.

  
wallahu'alam

* pesanan buat penulis juga..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...