status ?


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu,bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu.Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu kerana aku juga pernah melampau batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.
[ Imam Hassan al Basri ]

Wednesday, May 15, 2013

cara nak buat akaun bsn ^___^


Assalamualaikum ikhwan yang hensem dan akhowat yang comel . Bismillahirahmanirahim. Alhamdulillah, 2 hari yang lalu, ana buat permohonan buka akuan baru, sebab nak masuk belajar kan. ehh kenapa ? perlu ke tulis dalam blog ? perlu untuk yang pergi sendirian ke BSN . ohh ana pergi sendirian masuk Bank dekat kuala terenngganu kat bandar sebab ayah ada kerja sekejap. ayah akan datang dekat bank tu lepas siap urusan. jadi berjalan kaki la diri ini dari tanah parking kereta kat bandar. ok. jom layan. 

masa dalam perjalanan tu, dah cuak . lepas tu sedang fikir, susah kalau hidup bergantung kepada mak ayah seratus peratus.serius. cheewahh. ehh memang la kita anak mak ayah kita tapi, bila sendiri ni rasa macam tak mampu. well. pengalaman mematangkan kita kan ? adoi. 
sambung lagi.
lepas itu masuk je bank, cari kerusi sebab nak tenangkan hati yang terumbang ambing sendirian. ok masa ni tak ingat ayah dah. automatik ingat Allah. sebab Allah lagi berkuasa untuk menenangkan hati ini. Alhamdulillah, Allah hadirkan seorang mak cik untuk diri ini bertanya. see ! Allah itu maha berkuasa untuk hadirkan sesiapa untuk menolong diri ini. ana yakin , ini pertolongan daripada Allah. lepas tanya itu ini. tahu la camna ... hehe senyum sendirian. hanya Allah dan diri ini yang tahu ! yakin . jomm cara cara atau tips jika sendirian.

  1. pergi kaunter perkhidmatan.
  2. minta borang nak buka akuan.
  3. sebelum itu tanya dulu yang dekat kaunter tu, jika ada tak faham
  4. jangan lupa tau ! tanya , lepas siap ni kena ambil nombor atau tidak.
  5. faham. 

ok. Alhamdulillah. siap ! seharian saja terus dapat kad giro dan ohh... sekarang dah tak pakai buku akaun bagi yang ada kad giro. hehe... kad tu jaga elok-elok la. dunia sekarang maju betul.
kesimpulan
 kalau kita bergantung kepada Allah . lepas itu yakin Allah akan tolong. in shaa Allah dengan izinNYA Allah tolong !  wallahu'alam. moga dapat sesuatu . saranghae ! Allah yubarik !

21 comments:

Anonymous said...

nak bkk akaun Bsn ni , dokumen apa yg
dperlukan ?

uMair said...

@anon
maaf lambat balas

dokumen ?
setakat saya hari yang lalu, hanya bawa ic card, itu sahaja dan duit rm50 :)

Khairul Ashraf said...

Mmg xde buku akaun dah ke?then nak sambung blaja kena fotostat buku akaun..ada kad je,buku xde..nak fotostat apa?

Irshiwarnia said...

Brapa minimum umur utk bka akaun bsn ?

uMair said...

@khairul Ashraf

sabar.


maaf ini adalah pengalaman sis.
sis sebar apa yang perlu.
if nak fotostat tu rasanya sbb nak tahu no. akaun sahaja kan? bukan suh fotostat segala keluar masuk duit.

jika tak puas hati, mohon
segala pertanyaan itu di kaunter bank bsn. :)



uMair said...

@irshiwarnia

ikut pengalaman saya,
jika bawah 17 akaun bersama mak atau ayah.

if above 18 tu, per-seorangan.

wallahualam.

maaf jika tak puas dengan jawapan ini,

boleh tanyakan sendiri di kaunter bsn.

maaf.

Nancy Leong said...

Hai . Kalau student mmg kos buka akaun rm50 ke? Urgent . Tq

uMair said...

hai nancy :)

yes, rm50 dah membantu. thanks for comment :)

HaLiL Aii_92 said...

Kalau bkn pelajar kena bayar berapa

Husnul Syamil said...

Knapa smlm saye buat account skim giro-i kne byr 100 ?? ape plk ssp tuh ea.. x phm

Unknown said...

Klau bwh 18 boleh buat giro ke?

Ibrahim Hilmi said...

Klau bwh 18 boleh buat giro ke?

Salsabila Jumri said...

klau umur15 nk nk buat akuan kena bwk ibu bapa x?

Salsabila Jumri said...

klau umur15 nk nk buat akuan kena bwk ibu bapa x?

Salsabila Jumri said...

klau umur15 nk nk buat akuan kena bwk ibu bapa x?

Atika Zulkifli said...

klu nk bt bku bsn brp ye kna.byr?

Atika Zulkifli said...

klu nk bt bku bsn brp ye kna.byr?

Yana Ibrahim said...

Bawah 18 kena prgi dgn ibu bapa ke? Mak kitaa busy wak 😭😭. Ayoyo

Unknown said...

Kalau anak berumur 13tahun sdh boleh buat kad ATM?

uMair said...

@unknown
Kalau anak berumur 13tahun sdh boleh buat kad ATM?

boleh buat tapi nama kad atas nama mak ayah sbb msih bwh umur .

:) tq drop here

Christina said...

berapa caj yg dikenakan kalau nak buat kad bank untuk pertama kali bgi yg brumur 16?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...