status ?


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu,bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu.Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu kerana aku juga pernah melampau batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.
[ Imam Hassan al Basri ]

Saturday, June 25, 2011

macam mana ni...iman ????




Salam'alaik semua....
*macam ramai je baca kat blog saya ni.... hurm... pape pun  tak kisah la..
buat yang menziarah.. saya ucap terima kasih sesangat sebab sudi ziarah...*

hurm... saya bukanlah orang yang sangat baik...
saya seorang yang banyak kekurangan... saya tahu semua tu...
tapi saya ada usaha nak berubah tapi... tapi... 
kadang-kadang saya terfikir... 

apa yang aq buat ni betul ke ???...
apa yang aq amalkan ini kekal ke ?
kuat ke iman aq ?
ya allah..... 
tu je kalimah yang sering keluar bila mengingati semua ini....
kalimah yang membuatkan aq syahdu....

serius la sangat.... saya nak sangat berubah tetapi 
iman dihati masih goyah, lemah..
dan semua yang berkait dengannya yang pasti tak kukuh...

macam mana ni ?????
setiap kali saya fikirkan semua ni... rasa nak nangis senangisnya..
tapi menangis tanpa usaha untuk memperbaikinya...
tak guna jugak kan...??????

tapi macam mana...???
hari tu... ada tazhkirah oleh senior ikhwan di sekolah saya....
dia ada bagitau camni...

"kalau si fulan itu mengerjakan solat sunat tetapi 
solat fardu tidak penuh atau maksudnya masih buat cincai 
atau masih meninggalkannya tanpa keuzuran 
solat sunat tu tak diterima allah"
jadi maknanya sia-sia la apa yang kita buat...
kalau solat fardu masih tak penuh.....




ya allah...... masa dengar je camni
aq terus sedih.... nangis dalam hati...
sayu campur takut.... macam mana dengan amalan aq..???

tipu la kalau aq bagitau  tak pernah melakukan dosa...
tapi aq masih ingat apa yang telah aq lakukan...
kadang-kadang aq terfikir.... adakah aq boleh buat solat sunat taubat kalau
diri ini sentiasa melakukan dosa tanpa sedar maupun sedar......
macam mana ni umairah ..??????


Jauh dari sudut hati aq, aq nak sangat berubah 
tapi iman dihati sentiasa goyah....
macam mana aq nak mantapkan iman yang lemah ini supaya kuat dan teguh ????


 wallahu'alam..

*p/s : sesiapa yang nak bagi cara nak mengatasi masalah ini... saya alu-alukan...
bantulah saya yang lemah ini...=[



9 comments:

Syarafi[skyforce331] said...

betul2..berkenan ngat di hati gamba tu...amek mane...cantik dan mkne tersirat.. :)

afiqah umairah said...

gambar mana satu... bnyk ni... yang krts dikepit itu ke?

afiqah umairah said...

syarafi... yang pasti all pic in my post are by mr. google... hehehehe=]

Syarafi[skyforce331] said...

sume2...gamba laaa...ske tgk.. :)

afiqah umairah said...

ske la...=]... nanti edit satu photo saya punya satu !!! wink..wink..

krolrijal said...

insyaAllah kalu ade usaha untuk berubah, Allah akan bantu..ameen..:)

afiqah umairah said...

krOlrijal...

insyaallah... saya akan berusaha..=]

afiqah umairah said...

amin...

Nur_Farah said...

boleh x saya ckp kita senasib?..
huhu
sungguh diri yg penuh kekhilafan ini mahu berubah...tapi persekitaran d sekellng amat mencabar...kwn2 yang..susah nk ckp..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...