status ?


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu,bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu.Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu kerana aku juga pernah melampau batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.
[ Imam Hassan al Basri ]

Friday, June 10, 2011

kOpiah atau sOngkOk

Salam'alaik....
semoga allah merahmati semua ikhwan wa akhowat.....
hurm.... mulai ini.... akan saya praktik kan penggunaan ikhwan wa akhowat...
insyaallah.... ikhwan maksudnya lelaki dan akhowat maksudnya perempuan ...

jOm baca post saya ini....
credit to ukhti yang baik ini... apa-apa hal... jom jelajah blog ukhti ni..
best dan manfaat ....

saya nak cerita tentang songkok atau kopiah..


pemakaian songkok atau kopiah 
mungkin dapat mengelak kaum adam
daripada melakukan kemungkaran secara tidak langsung....

pernah tak nampak orang pakai songkok 
atau kopiah pergi masuk disko? 

Pernah tak nampak orang  pakai kopiah merempit buat maksiat ?

Ada juga pendapat yang mengatakan songkok dan kopiah ini mewakili parti politik.... 

Noktah...

Tidak mahu bercerita panjang mengenainya...

Faham-faham sendiri la...
  
kadang-kadang kalau saya tanya la dekat segelintir kaum adam..

kenapa kamu semua pakai songkok ?


" hmmm..peraturan nak buat macam mana..nak tak nak pakai je la..."

" aku pakai nak lindung rambut aku yang berwarna ni..kang kantoi pulak dengan pensyarah mati aku.. "

" saja je aku pakai..nak exam kan..buat baik sikit.. "

Hei..anda pakai kopiah maksudnya anda bawa imej Islam...

anda sedang mempromosikan Islam...

anda adalah duta Islam... 

niat anda tu kena betul la wahai kaum adam...
Kalau anda pakai kopiah atau songkok...
 
JANGAN lakukan benda yang Allah murka.. 

JANGAN lakukan benda yang boleh jatuhkan maruah mak bapak...
 
JANGAN datang lewat ke kelas..
 
JANGAN sampai dapat result exam teruk sangat..
 
JANGAN mengorat perempuan di bus stop...
 
JANGAN keluar dating dengan awek di taman..
 
JANGAN buat wheely kat tengah-tengah jalan...
 
JANGAN langgar lampu isyarat merah..
 
JANGAN potong barisan semasa beli makanan di kafe..
 
JANGAN masuk disko..
 
JANGAN......................................... lakukan kemungkaran jika anda sedang memakai kopiah atau songkok....
 
AWAS !
 
Anda sedang diperhatikan...
 
Jangan jadi fitnah kepada Islam...
 
Ingat anda sedang bawa imej islam.. 


*sekadar perkongsian ilmu dari ukhti yang baik hati*

wallahu'alam...

6 comments:

muz said...

betul jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga...

Iman said...

Assalamualaikum..
Nice thid entry...
Dan kepada kaum Adam juga.
jangan time nak mengorat kaum Hawa je pakai songkok or kopiah ye..
Tapi, istiqomahkan lah...
Ikhlaskanlah kerana Allah...
wa'allahualan bissowab :-)

afiqah umairah said...

buat muz... betol2... kita sebagai muslim ini kne jadi contoh yg terbaik bahawa agama islam ini indah dan cantik...jika kita praktikannya.. insyaallah.. sama2 kita berubah beransur-ansur.... BIIZNILLAH =)

afiqah umairah said...

salam 'alaik ya ukhti =)
buat ukhti iman... ayat ukhti, umai setuju sesangat... bukan masa mengurat je nk pakai...kita kne ikhlaskan hati sbb ikhlas ni mksdnya bebas....dan sepatutnya dlm semua prkara kita lakukan kne ikhlas sbb dgn ikhlas kita akan senang hati dan rezeki pun murah.... sesungguhnya allah maha pemurah lagi maha penyayang =) yakinlah denganNYA~
wallahu'alam

Nazihah@Jiha said...

Assalamualaikum ya dik Umairah @ Umai :)

perkongsian yg sgt baik utk para ikhwan :) dan akhowat juga boleh ambil ikhtibar darinya.. :) insyaAllah teruskan berkongsi ilmu dgn kami semua ya umairah :)

afiqah umairah said...

wa'alaikummussalam...ya ukhti ! hanya sedikit ilmu yg saya ada... saya x sehebat ukhti dan akhi yg hebat di blogger ini... saya hanya seorg tinta yg biasa sekadar utk berkongsi apayg dibaca =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...