status ?


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu,bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu.Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu kerana aku juga pernah melampau batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.
[ Imam Hassan al Basri ]

Monday, May 6, 2013

kita kena husnUdszOn... # hati-hati #


Andai bayi yang tak tahu apa-apa pun boleh ter-senyum bila di- acah, ini kan kita manusia yang tengah baca post ini.... senyum. senyum itu pengubat jiwa, akan tenang ! in shaa Allah, dengan izin Allah !

Bismillahirahmanirahim. Alhamdulillah. Assalamualaikum muslimin yang hensem, muslimat yang comel, moga-moga Allah permudah urusan sahabat-sahabat seperjuangan mata rantai rasulullah sollallahu'alaihiwassalam... # jom selawat jap neh # jujur, hidup kita kalau suka ber-dengki hancus lunyaii wehhh ! kenapa camtu? ok , sebelum kita ber-laku jujur untuk nampak lebih terang dan bersuluh , mari kita hayati kisah yang seciput ini, jujur, mungkin kita pernah hadapi termasuk ana yang semangat nak taip nih ^____^ alkisah zaman kaduk serba moden. woooohoooo.... baca... zassssssssssss... layannnn ~

suatu ketika, kita ni tengah hayati iaitu menonton television kan, pastu tetiba aje dengan selamba umpama makan kek coklat yang ter-moist tu , hayati la katakan, tetiba anda terhidu bau yang kurang sedap.. ok ok.. kita dah mula nak musykil dah, cuba bau-bau kut-kut kita yang ter-kentut ke.. hehe... ehhh normal la kan tapi mungkin memerlukan adab baru canteekk ! ! ! pastu kita pun tahu yang kentut tu adik - beradik kita.. terus kita serbu.. hehe... adik - beradik ok juga, jikalau situasi kentut tu, jiran yang ber-sebelahan dalam bas yang serba air-cond ? camna ? aduhhh...
konfirm memang kita tak tahan dan terus menabur kata-kata yang agak kurang manis gitu... hehe... lumrah hidup tapi jangan biasakan , kelak kita yang kena nanti .. BEware ! jadi kalau kita husnudzon yang ter-kentut tu memang tak tahan dah pastu kut-kut mana ter-lepas jua , mesti kita berasa lega sebab benda tu tak besar pun , yang besar kalau kita duk cari siapa yang ter-kentut tu, nampak tak ? jika kita tak sibuk nak " Judge " siapa dan siapa mesti hati jiwa raga akal otak kita tenang lega... Alhamdulillah.... fuhhhh harap-harap alkisah ni kena dengan tajuk.. wallahu'alam. p/s : husnudszOn means bersangka baik ^___^ maaf lupa nak bagitahu awal-awal.  jadi kita ni kena amalkan husnudszOn ni, kesannya hati kita tenang dan baran kita pun under control.
p/s : tapi atas situasi la nak bersangka baik, jika anda nampak benda yang dah terang dan tok sah lampu nak di-suluh, cegahlah... jangan buat tak tahu dan kita ucap kubur masing-masing, memang kubur kita lain-lain tapi kita tak tegur tu, kat akhirat nanti kat padang mahsyar , depa pula yang salahkan kita pasai pa tak tolong tegur dia, manusia ni memang seorang yang pelupa , kita kan insan, jadi kena banyak ber-tegur ni, tegur ada cara, jangan masuk ting tong  terus lebur ayat tu, memang kena maki la jawabnya, ada cara, islam ini indah kenapa kita nak keruhkan ? ? ?

di situ hikmah Allah cipta kita ni ramai atas muka bumi, kita duduk dalam masyarakat, tunjuk Islam tu baik, jangan kita men-cemarkannya, islam tu nak tunjuk ada sesuatu yang lebih baik untuk kita ... teruskan legasi islam dalam diri masing-masing termasuk kau, umair ! okeh, dah banyak dan ber-jela rasanya, cukup untuk malam ni, mohon maaf, saranghae lillahita'ala ! bangkit ! #PRU14 jika masih panjang umur ! #

islamic-art-and-quotes:

What Islam is About

Islam is not about “we’re better than you” Islam is about “let me show you something that is better for you”
(Nouman Ali Khan)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...