status ?


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu,bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu.Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu kerana aku juga pernah melampau batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.
[ Imam Hassan al Basri ]

Wednesday, April 10, 2013

.:: silap kita, akuilah ::.

 
sumber tumblr

Bismillahirahmanirahim... sekarang nak cerita pasal pengalaman kita, kita? opss... kita tu maknanya lebih dari seorang kan? atau erti kata lain saya dan awak.. atau awak dan saya... cheeewahh... kemain kite berdua  je ke ? ohh tidak, penulis yakin ramai mengalaminya.. berikut adalah pengalaman diri ini, maaf bukan di sini nak membuka aib diri sendiri tapi sama - sama kita muhasabah dan sama - sama kita membetulkannya... ayuh ! ! baca :)

dulu kita mungkin camni :
situasi terlanggar :) 
adoi... apsal ko tolak aku ahh? takde mata ke? ke mata letak kat lutut ? lain kali jalan tu tengok la wehh...
ohh.. maaf.. maaf ... tak sengaja... saya nak cepat pastu terlanggar awak.. maafkan saya

situasi marah  :
urggghhh ! !  mana pergi fail aku ni? ? ? tadi rasa letak kat sini, tetibe hilang pulak ? ni mesti ada orang ambil nih... haishhh.. tak boleh jadi.... urggghhh... 

Alhamdulillah, banyak lagi nak digambarkan peristiwa sekian.. sekian tapi ini lah yang boleh penulis gambarkan... hurmm... kalau hayati situasi di atas, mungkin kita pernah alami.. adoii.. penulis pun pernah juga, biasalah, tidak ada Allah beri ujian melainkan kesanggupan kita... am i right ? ? ? *opssss.... hang speakingg pulak (-_-") *

apa kata kita renung ayat ini dulu dan baru kita buat konklusi : 
وَمَن يَكْسِبْ إِثْماً فَإِنَّمَا يَكْسِبُهُ عَلَى نَفْسِهِ وَكَانَ اللّهُ عَلِيماً حَكِيماً

maksudnya :

Dan sesiapa yang mengerjakan sesuatu dosa maka sesungguhnya ia hanya mengerjakannya untuk (menjadi bala bencana yang) menimpa dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana
ayat 111 surah An-Nisa'
kalau kita sedar akan ayat ini mesti kita terkejut.... fahamkah kita maksud ayat yang penulis "merahkan" itu ? aduhhh.... Allah.... astaghfirullah.... istighfarlah kita... 
dari apa yang penulis faham kat sini, pasal situasi terlanggar tadi tu, mungkin silap kita juga, mana tahu kita pun tak sedar dan tak nampak orang yang langgar kita tu tengah "rushinggg" jadi dia yang "rushingg" pun terlanggar kita, dan seeloknya kita janganlah menghambur kata-kata yang kurang enak itu, eloknya kita minta maaf juga... silap kita... akuilah * dushhh ! kena tembakan post :) *
situasi yang kedua pula marah sebab fail tak jumpa apabila dicari, ohh.. masa ni la syaitan mencucuk jarum ke telinga agar api dalam diri kita yang sedang membara makin kuat meletus... sepatut kita yang kena cekap bab-bab mengurus diri jangan kita bersangka buruk kepada orang lain, kalau tak jumpa sekali pun , Allah kan ada, Allah Maha Mengetahui kan ? ?  ? mungkin salah kita letak kat tempat lain tapi cari kat lain pastu tak ingat :) ya Allah ! ! !  silap kita... akuilah * dushhh ! kena tembakan post :) sekali lagi !

tapi jangan bimbang ! Allah Maha Pengasih kepada hambanya :)  sebab sebelum ayat 111 surah An-Nisa' iaitu ayat 110 , Allah dah peringatkan hambanya yang Allah Maha Pengampun..... baiknya Allah kepada kita, HAMBA ^_^

وَمَن يَعْمَلْ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللّهَ يَجِدِ اللّهَ غَفُوراً رَّحِيماً


maksudnya :

Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
surah An-Nisa' ayat 110


Konklusi :

bahawa semua ini salah dari kita sendiri, dan banyak-banyak kita istighfar dan berdoa agar Allah ampunkan dosa kita dan agar diri kita tidak mengulanginya...

akhir kalam, silap kita... akuilah :)


sumber wordpress

wallahu'alam
p/s : jika salah anda wajib menegur, menegur biar sopan lah, kita kan umat islam :)
p/ss : sapa nak tambah pon... komen ye ! kalau nak share pun boleh ! ! ! ilmu kan Allah punya :)





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...